loading...

تازه ترين رويدادهاي قضايي

براي تعيين وقت مشاوره حضوري لطفا از طريق فرم مقابل اقدام نماييد در اولين فرصت وقت مشاوره براي شما تعيين وبه شما اطلاع داده مي شود پل هاي ارتباطي تماس با گروه وكلاي آسايش گستران شماره تماس: 88401560 – 88403166 – 88403987- 021 09124970000 – 09124920000 ايميل:vekalat8@gmail.com دفتر مركزي گروه وكلاي آسايش گستران واقع در تهران خيابان شهيد مطهري، نرسيده خيابان شريعتي، روبروي بوستان شهيدآويني پلاك11

بازدید : 293
11 زمان : 1399:2

در مقاله امروز يكي مباحث حقوق را بررسي مي‌كنيم و شرايط آن را مورد توجه قرار مي‌دهيم. اين مطلب را با توجه به نكات وكيل پايه يك صادقيه و توضيح عده زن ، دنبال مي‌كنيم.

عده زن

وكيل دادگستري خانواده و توضيح عده زن

از جمله مباحثي كه در حقوق خانواده مطرح است، مسائل مختلف مانند، ازدواج و طلاق و شرايط قانوني آن‌ها است. به عبارت بهتر بسياري از مسائل حقوق خانواده از فقه اسلامي ناشي شده است و از اين رو موارد آن بر اساس قانون رسميت يافته است. براي مثال احكام مربوط به عده زن، يكي از مسائل فقهي است كه در قانون مدني در بخش حقوق خانواده مورد توجه قرار گرفته است. در اين مقاله نيز ضمن توضيح اين موضوع به نكات وكيل دادگستري خانواده و توضيح عده زن اشاره مي‌كنيم. به علاوه به شرايط قانوني آن را مي‌پردازيم.

عده در شرايط مختلفي اعمال مي‌شود كه در هر مورد احكام خاصي دارد و در هر بخش با اشاره به موضوع، شرايط آن را بيان مي‌كنيم. اين شرايط شامل عده زن پس از طلاق، فوت يا پايان عقد موقت است.

عده چيست؟

به گفته وكيل پايه يك خانواده بر اساس قانون، دوراني كه زن پس از طلاق، فوت شوهر يا اتمام دوران عقد موقت نبايد ازدواج نمايد را اصطلاحا عده مي‌گويند. اين مدت براي هر يك از طلاق، فوت يا جدايي متفاوت است. علت نگاه داشتن عده نيز احتمال بارداري زن است كه بر اين اساس و گذشت مدت قانوني، اگر زن باردار باشد، الحاق فرزند به شوهر قبلي وي قابل تشخيص است.

عده طلاق

در صورتي كه زن و شوهر به هر يك از اقسام قانوني از يكديگر طلاق بگيرند، زن موظف است كه عده قانوني را حفظ كند، اين عده در شرايط مختلف يعني باردار بودن و باردار نبودن زن متفاوت است.

در صورتي كه زن باردار باشد، عده به تا زمان وضع حمل است. همچنين در شرايطي كه زن باردار نباشد، مدت عده او به اندازه سه دوره پاكي از عادت ماهيانه است.

نكته قابل توجه در عده طلاق اين است كه اگر بين زن و شوهر نزديكي واقع نشده باشد، همچنين در صورت يائسه بودن زن كه بارداري او در اين شرايط غيرممكن است، رعايت عده ضروري نيست و اصطلاحا زن، عده ندارد.

عده زن باردار

عده زن باردار

همچنين اگر پس از طلاق رجعي و در مدت عده، زن با مرد ديگري ازدواج نمايد، اين رابطه حرام است چرا كه در اين نوع طلاق مرد مي‌تواند در طول مدت عده بدون جاري شدن صيغه عقد دوباره به زن رجوع نمايد. به عبارت بهتر زن تحت هيچ شرايطي حتي در صورتي كه از همسر اول خود طلاق دائمي‌ بگيرد، نمي‌تواند با آن مرد ازدواج نمايد ولي حق ازدواج با فرد ديگري را در صورت رعايت عده طلاق دارد.

عده وفات

به گفته وكيل دادگستري خانواده، مدت عده وفات بر اساس قانون چهارماه و ده روز تعيين شده است. همچنين اگر زن باردار باشد شرايط عده كمي متفاوت تر خواهد بود. با اين وصف كه اگر شوهر زن باردار فوت كند، عده او تا زمان وضع حمل است، با اين شرط كه وضع حمل او كمتر از چهار ماه و ده روز نباشد، در غير اين صورت بايد از زمان فوت مدت چهار ماه و ده روز را عده نگه دارد.

ماده ۱۱۵۴ قانون مدني عده وفات را مورد نظر قرار داده است:

«عده وفات چه در دائم چه در منقطع در هر حال چهار ماه و ده روز است، مگر اينكه زن حامله باشد كه در اين صورت عده وفات تا موقع وضع حمل است، مشروط بر اينكه فاصله بين فوت شوهر و وضع حمل از چهار ماه و ده روز بيشتر باشد و الا مدت همان چهار ماه و ده روز خواهد بود.

عده در عقد موقت

در صورتي كه زن و شوهر به صورت موقت با يكديگر ازدواج كرده باشند، پس از انقضاي مدت عقد، زن ملزم به نگه داشتن عده است. اين عده بر اساس قانون به مدت ۴۵ روز تعيين شده است.

عده زن مطلقه

عده زن مطلقه

ازدواج زن در مدت عده

در صورتي كه زني در مدت عده اعم از طلاق يا فوت ازدواج كند، ازدواج جديد او باطل است. در اين وضعيت اگر به احكام عده، آشنايي داشته باشد و با علم به آن اقدام به ازدواج نموده باشد، براي هميشه نسبت به آن مرد حرام است.

وكيل دادگستري خانواده و توضيح عده زن

همان‌ طور كه بيان شد، عده يكي از مفاهيم فقهي است كه در حقوق وارد شده است و قانون نيز در شرايط فوق، زن را ملزم به رعايت آن دانسته است. در واقع اين امر علاوه بر اينكه مي‌تواند از لحاظ سلامت اجتماعي مورد توجه قرار گيرد، از نظر قانوني نيز داراي اهميت است. چرا كه اصولا عدم رعايت قانون مي‌تواند مشكلات زيادي را براي فرد از نظر قضايي به وجود آورد. به همين دليل توصيه مي‌شود علاوه بر آگاهي از مباحث قانوني به صورت كلي در صورت بروز هر گونه مشكل حقوقي از كارشناسان اين حوزه يعني وكيل دادگستري كمك بگيريد. در واقع مشاوره با وكيل نه تنها مي‌تواند آگاهي شما را مسائل حقوقي افزايش دهد بلكه در صورت طرح دعاوي در دادگاه ها، آن را در مسير درست قانون هدايت مي‌كند و به روند آن سرعت مي‌بخشد.

براي آشنايي بيشتر با اين مطلب و انجام ساير امور حقوقي مي‌توانيد با موسسه حقوقي آسايش‌گستران تماس بگيريد:

۰۲۱-۸۸۴۰۳۹۸۷

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 3

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 161
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 43
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 65
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 120
  • بازدید ماه : 237
  • بازدید سال : 482
  • بازدید کلی : 40052
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی